Før Oslos Bratteste

På lørdag braker det løs for motbakkeløpet Oslos Bratteste som er et 2,7 km langt terrengløp med 407 høydemeter som skal forseres. Med 4000 påmeldte deltagere blir nok arrangementet en folkefest. Det kan høres ut som en brutal oppgave, men dette er noe mange har god mulighet til å gjennomføre bare de åpner i et fornuftig tempo, og fordeler kreftene sine fornuftig.

Vi er 8 stk fra Team Ullevål og Tåsen som skal delta på arrangementet, og i den anledning vil jeg gjerne komme med noen gode tips før start.

Kort ned steglengden og øk frekvensen i forhold til flatere løping. Fordelen med dette er at man ikke har så lang arbeidsvei for musklaturen i lårene og setemuskulaturen for hvert skritt. Du vil da kunne holde et høyere tempo uten å få syre i bena.

Se opp i bakken ved at du retter ut i ryggen og holder blikket opp i bakken. Dette gjør at det blir lettere å puste dypt, noe som er viktig når man holder høy intensitet.

Bruk armene aktivt til å styre frekvensen. Dersom du vil øke frekvensen kan du aktivt øke frekvensen på armene slik at bena følger denne rytmen.

Varm godt opp slik at både muskulaturen og hodet er klar for å presse seg.

Ikke start for hardt. Den første kilometeren er den tøfeste, og i starten av denne bakken er det viktig å ikke opparbeide seg syre i bena. Dette vil du slite med å bli kvitt resten av løpet, og du kan tape tid mot slutten. Har du derimot litt krefter mot slutten av løpet gjør det ikke noe om du er stiv i beina og utmattet når du kommer i mål. Da har du gjort en god jobb.

Gled deg til et sosialt og morsomt arrangement!

Mathias